Uwierzyła, że jej pieniądze są zagrożone, straciła prawie 50 000 zł!
Wczoraj seniorka z naszego miasta odebrała telefon od rzekomej pracownicy banku z informacją, że nieznana osoba włamała się na jej rachunek bankowy i w Gdańsku próbowała z jej konta przelać 600 zł. Pracownica banku poinformowała seniorkę, że przełączy ją do specjalisty działu technicznego, który pokieruje ją i powie co dalej musi zrobić by ochronić swoje pieniądze. „Specjalista” polecił siedlczance, by zalogowała się na swoje konto i sprawdziła czy wszystkie jej dane są aktualne. Następnie zapytał o środki jakie ma na koncie, polecił zerwanie lokat oszczędnościowych i przelanie wszystkich pieniędzy na nowe konto założone na jej dane. Kobieta w trosce o swoje pieniądze wykonywała polecenia specjalisty z banku. Zerwała lokaty i całość środków przelała na nowe bezpieczne konto techniczne. Była przekonana, że w ten sposób ochroni swoje oszczędności przed kradzieżą. Wszystkie transakcje wykonywała sama ze swojego komputera za pośrednictwem aplikacji bankowej. Tym razem oszuści nie kazali instalować żadnych dodatkowych aplikacji ani programów. Oboje mieli wschodni akcent. Zmanipulowali kobietę, która uwierzyła, że to jedyny sposób by nie została okradziona. Po wykonaniu przelewów kobieta utraciła dostęp do aplikacji bankowej i nie mogła się już zalogować. Zadzwoniła na infolinię banku, gdzie dowiedziała się, że padła ofiarą oszustów i z racji wykonanych przelewów jej aplikacja faktycznie została zablokowana. Próbowała zadzwonić na numery, z których dzwonili do niej rzekomi pracownicy banku, ale odbierały zupełnie inne osoby nie mające pojęcia o jakichkolwiek transakcjach z udziałem siedlczanki.
Chcąc chronić pieniądze przed złodziejami, sama je im przelała!
Jeżeli nie chcesz paść ofiarą oszustów pamiętaj o pewnych podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
- nigdy nie wierz bezkrytycznie w to co mówią dzwoniący do ciebie ludzie - zwłaszcza, gdy rozmowa dotyczy przekazania pieniędzy lub innych wartościowych rzeczy;
- za każdym razem weryfikuj przychodzące połączenia – rozłączając się z aktualnym rozmówcą przed wykonaniem kolejnego telefonu;
- daj sobie czas na przemyślenie całej sytuacji w przypadku niespodziewanego nagłego telefonu, zwłaszcza gdy chodzi o przekazanie/przelanie pieniędzy;
- jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, że dzwoniąca osoba jest tym za kogo się podaje, nie wahaj się zawiadomić Policji;
- nie zaciągaj pożyczek bankowych w sytuacjach kiedy nieznane osoby proszą cię o to przez telefon;
- w przypadku telefonu z banku z informacją, że twoje pieniądze są zagrożone, rozłącz się i udaj się do najbliższej placówki.
BĄDŹ CZUJNY I NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!
Autor: podkom. Ewelina Radomyska